Saturday, November 21, 2009

Amanat Almarhum Dato' Ishak Baharom


Almarhum Dato' Ishak Baharom, mantan Mufti Selangor selepas menyampaikan tazkirah & khutbah Jumaat di Masjid Jame' Kuala Lumpur pada tahun 1998. Almarhum tegas mengingatkan kita khamar itu adalah "Ummul qobaais-ibu segala maksiat-mother of all evil!

kisah benar

smlm saya berkesempatan berborak dgn seorang penganut Hindu
umur sekitar 40 an bernama Abu nama gelaran yg diberikan
oleh kawan2 melayu dia.

dialog

Abu : sy minta maaf byk2 nk bgtau awak sesuatu perkara
pasal org melayu Islam yg minum arak begitu dahsyat
sekali sehingga saya x sanggup melihat mereka selepas
meminum arak di clubbing..mereka over minum..

saya : ia saya pasrah dan mengerti umat melayu Islam harini,
saya bertanya adakah dalam agama Hindu mengHARAMkan arak

Abu : ia dalam agama HINDU arak diHARAMkan minum,jelasnya lgi
saya mempunyai kawan org melayu Islam berkawan sejak kecil
tp bile saya melihat mereka minum arak,
saya rase sedih lalu menasihati mereka
supaya tidak minum arak lgi tp mereka tetap minum arak..ujarnye

saya : sy berdiam seketika lalu hati teringat isu Arak di Selangor
ketika mana Dato Dr. Hasan Ali pertahan enakmen syariah Islam
Selangor lalu mufti selangor Dato Hj Tamyes menyokong exco
berkenanaan..


peringatan:

1.kalau agama Hindu mengHARAMkan arak,mengapa kite yg beragama Islam
baka ni mudah2 membiarkan umat melayu Islam bergelumang ibu segala maksiat ini

2.ingat sedara2 ku umat melayu seIslam,hukum arak HARAM tetap HARAM tiada kompromi
dgn saper2..kalau kite xpertahankan hukum HARAM ini..tunggu la sedara2 di Akhirat
ALLAH akan tanya..mengapa kamu tidak pertahan hukum arak itu HARAM?

3.JGN LUPE...ALLAH TIDAK AKAN SIA-SIA SETIAP UDARA YG KITE HIRUP BAGI MEREKA YG MEMPERTAHANKAN SYARIAH ISLAM

nota: Dato mufti Selangor menyokong Dato Dr Hasan Ali kerana beliau teringat amanat
Mantan Mufit selangor Dato Ishak Baharom

# BEGITU IZZAHNYA BILAMANA KITE PERTAHAN SYARIAH ISLAM #