Saturday, May 16, 2009

Abu Yazid Taifur ibnu Isa ibnu Surusyan Al-Bustami: seorang ulamak Sufi

Salah seorang ahli sufi terkenal di Parsi pada abad yg ke 9 ialah Abu yazid taifur.Keasyikkan Abu Yazid beribadah & zuhud pada Ilahi itu tiada bandingan sehinnga ketekunannya itu telah membuatkan Abu Yazid sering terlupa nama anak muridnya,padahal mereka sudah bertahun berguru dengannya.

Satu hari,anak murid menghampiri Abu Yazid selepas menyudahkan solat & Zikrullah,lalu Abu Yazid memandang anak-anak muridnya dan menanyakan anakku,siapa nama kamu?maka jawab anak murid:Guru,Engkau suke mengolok-olokkanku sudah 30 tahun aku menjadi ana murid mu.

Abu Yazid terus tersenyum lalu berkata :aku tidak sama sekali mengolok-olokkanmu tetapi nama ALLAH telah memasuki hatiku dan mengeluarkan semua nama-nama yang lain sehingga setiap kali aku mengingati nama baru,aku akan lupa semula.

Berkata anak murid :engkau bole berjalan atas air,maka jawab Abu Yazid :pokok juga boleh jalan atas air.Lintas Abu Yazid bertanya : apakah tugas manusia sejati yang sebenarnya?
maka jawab Abu Yazid : manusia sejati menggantungkan hatinya hanya kepada ALLAH.

saat akhir hayat Abu Yazid dengan berdoa :
*ya ALLAH aku tidsk membanggakan sikap dan ketekunanku selama ini,aku tidak mempamerkan solat malamku,aku tidak berbicara puasa yang ku kerjakan dan aku juga tidak menyebut semua ibadah batiniah berserta doa-doaku.

*ya ALLAH engkau maha Tahu bahaawa aku tidak menginginkan apa-apa.Semua ucapan yang kuucapkan dengan lidahku bukan lah kerana kesombongan apatah lagi untuk membanggakan diri.Aku menyebut semua itu kerana malu atas semua yang aku lakukan.Engkaulah telah memberi kemurahan hati dengan penuh perhatian.semua pemberianMU itu tidaklah percuma.